آلمان دارای نظام سیاسی جمهوری فدرال دموکراتیک پارلمانی بوده و دارای ۱۶ ایالت است. این ایالت‌ها می‌توانند در برخی مسائل مستقل عمل کنند. آلمان هنگام جنگ فرانسه و پروس در سال ۱۸۷۱ به عنوان یک ملت-دولت متحد شد. آلمان هم اکنون یکی از صنعتی‌ترین کشورهای جهان است و به عنوان ثروتمندترین عضو اتحادیه اروپا موتور اقتصادی حوزه پولی یورو محسوب می‌شود بنابراین لازم است شرایط مهاجرت به آلمان را به صورت کامل بدانیم. جمهوری فدرال یکی از اعضای سازمان ملل متحد، ناتو، کشورهای گروه هشت و گروه پنج بوده و از بنیانگذاران اتحادیه اروپا است.

مردم آلمان چگونه‌اند

مردم آلمان اصلاً نژادپرست نیستند و برخوردشان با غریبه‌ها و مهاجران خوب است. مخصوصاً اگر به ظاهر و سر و وضع خود برسید. اما نکته مهمی وجود دارد و آن این است که از جوانان نئونازیسم که در شرق برلین زندگی می‌کنند دوری کنید. آنها مهاجران را کله سیاه می‌خوانند و از ساعت 10 شب به بعد به صورت دسته‌ای به آنها حمله می‌کنند. این جوانان آلمانی موهای خود را عجیب درست می‌کنند و این نشانه تشخیص آنهاست.

شرایط سنی مهاجرت به آلمان

سن یکی از اصولی ترین موارد مهاجرت به کشورهای مختلف و انتخاب راه مهاجرت می باشد و یکی از مشکلات رد شدن پرونده های مهاجرتی در سال 2020 از جمله تحصیل و کار ، نداشتن اطلاعات دقیق در مورد شرایط سنی است. به عنوان مثال در هر کشوری محدودیت سنی برای مقاطع تحصیلی مختلف وجود دارد و برای هر مقطع و دانشگاه شرایط سنی خاصی تعریف شده است و همچنین باید دقت شود علاوه بر پروسه پذیرش در سفارت هم سن افراد از نظر اخذ ویزای تحصیلی و کار مورد توجه قرار می‌گیرد.

شرایط کار برای مهاجرت به آلمان

اگر قصد مهاجرتتان به این کشور جدی است، بهتر است بدانید زبان انگلیسی برای وارد شدن به آن کافی نیست و در صورتی که برای انجام کار به آن‌جا می‌روید، لازم است زبان آلمانی خود را به سطح B1 برسانید. آلمان شرایط کاری بسیار مناسبی دارد ولی این موضوع در مورد همه افراد مصداق ندارد و در مورد مهاجران غیرقانونی بسیار متفاوت و سخت است. کارفرمایان در این کشور، عالی‌ترین مزایا و امنیت شغلی را به کارمندان خود می‌دهند و با اینکه ساعات کاری خود را کم کرده‌اند اما برای بالاترین بازدهی تلاش می‌کنند.

ویزای کار آلمان

جهت اخذ ویزای جستجوی کار آلمان دو روش وجود دارد.

  • اخذ ویزای کار آلمان از طریق پیشنهاد کار یا Job Offer

روش اول اقدام جهت اخذ ویزای کار آلمان با داشتن job offer است. متقاضی در صورتی می تواند از این طریق برای مهاجرت به آلمان اقدام نماید که کارفرمایی در کشور آلمان دعوتنامه ای به جهت استخدام متقاضی ارسال نماید. پیش تر کارفرمای آلمانی در صورتی می توانست برای شخص متقاضی دعوتنامه یا job offer ارسال نماید که شخص مناسبی برای استخدام در شغل مورد نظر در کشور آلمان و کشورهای عضو اتحادیه اروپا وجود نداشته باشد. اما در قوانین جدید ویزای کار آلمان در سال 2020، در صورتی که شخصی پیشنهاد کار دریافت کند می تواند این ویزا را دریافت کند و شهروندان آلمان یا اتحادیه اروپا اولویتی ندارند.

  • ویزای جستجوی کار آلمان

روش دوم جهت اخذ ویزای کار آلمان ویزای جستجوی کار آلمان است. در حال حاضر کشور آلمان نیاز خود را به نیروی متخصص اعلام نموده است و افرادی که مهارت قابل توجهی دارند می توانند برای ویزای جستجوی کار در آلمان اقدام نمایند. این ویزا برای مدت ۶ ماه به شخص خارجی تعلق می گیرد این شخص ۶ ماه فرصت دارد که در کشور آلمان حضور داشته باشد و شغل مورد نظر خود را متناسب با رشته تخصصی خود در آلمان بیابد. افرادی که مدرک تحصیلی حداقل لیسانس دارند و سابقه کار اجرایی در زمینه رشته تحصیلی خود دارند می توانند جهت اخذ این ویزا اقدام نمایند. در سال 2020 شرایط دریافت ویزای جاب سیکر آلمان آسان تر شده است و در صورتی که دو سال تحصیل تخصصی داشته باشید و مدرک شما مورد تایید آلمان قرار گیرد نیز می توانید این ویزا را دریافت کنید. البته مهارت زبان انگلیسی و یا آلمانی نیز برای اخذ این ویزا لازم است.

بیشتر بخوانیم: از ویزای استارتاپی چه می‌دانید؟

مدارک مورد نیار مهاجرت کاری در آلمان

  • پاسپورت معتبر ترجمه شناسنامه به زبان آلمانی یا انگلیسی
  • ترجمه مدارک تحصیلی و ریزنمرات به همراه تاییدیه وزارت خارجه و دادگستری که باید به تایید سفارت نیز برسد تاییدیه
  • مدارک تحصیلی ZAB و یا همان Anabin
  • رزرو هتل یا محل اقامت در آلمان
  • حساب بانکی با موجودی ۸۰۰۰ یورو
  • ترجمه رسمی سابقه کار به همراه ریزبیمه تامین اجتماعی
  • مدرک زبان آلمانی حداقل B1
  • رزومه کامل انگیزه نامه یا SOP
  • بیمه نامه مسافرتی با پوشش حداقل ۳۰هزار یورو